Löpträning

Om en hund ska orka jobba en hel 12 timmars natt med rondering och kanske ett par genomsök vid inbrott, så måste hunden ha bra kondition samt vara vältränad för att både fysiskt och psykiskt orka med uppdragen och dom utmaningar vi ställs inför under ett pass och hålla koncentrationen.
Då det är mycket i och ur bilen för Flisan på jobbet, så gäller det att träna upp musklerna på hunden för att spara på lederna.
Samma gäller för uppdraget vi har åt Missing People. Där det verkligen gäller att orka att söka av stora områden efter försvunna människor och även här orka hålla koncentrationen.
 
Jag tränar därför både med klövjeväska med tyngder i samt att jag cyklar med Flisan. På sommaren försöker jag även köra simträning vid stranden med henne. 
 
Så idag var vi ute hela familjen på en tur med cyklarna.
 
En liten fikapaus på vägen.
 
Det vart en skapligt sväng, har kört ca 5 km förut. Men nu har jag börjat öka på lite.
 
Det börjar bli resultat av all träning!
 
 Det gäller att man har ett riktigt bra foder till hunden så den dels kan ta åt sig av den fysiska träningen och orkar att jobba.
Jag kör det här fodret som fungerar riktigt bra på Flisan
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0