Fjällräven Classic 2015 Dag 1 och 2

Den 1:a Januari i år blev det bestämt, jag och Niklas skulle anta utmaningen att med våra hundar vandra dom 110 km mellan Nikkaloukta och Abisko under Fjällräven Classic.
Förberedelserna satte igång nästan direkt, med att köpa kängor, tält, ryggsäck osv. Det är ju inte bara att köpa upptäckte vi. Ingen av oss hade fjällvandrat en sån sträcka tidigare. Mera om våra förberedelser kan ni läsa här på bloggen i tidigare inlägg.
 
Hela vårat äventyr kommer att delas upp här på bloggen, annars skulle det bli så långt och så många bilder att ingen skulle orka läsa samt så skulle det ta sån tid att skriva det inlägget. Varje inlägg kommer att innehålla två dagar av vårat äventyr
Varnar redan nu att det kommer vara väldigt mycket bilder men hoppas ni kommer att gilla det.
 
Men den 7e augusti var det så dags att packa allt och ta tåget till Kiruna, en "liten" tågresa på 17 timmar. Många har frågat hur det har gått med hundarna under tiden, tåget gör flera längre stopp under kvällen och en timmes stopp i Umeå vid 3 på natten. Så det var inga problem med rastningen av dom.
Tåget gick 20 från Gävle och vi var framme vid 13 i Kiruna.
 
Mycket packning! Bilen gick i botten i några gupp!
 
 
I väntan på tåget på stationen i Gävle
 
Foto: Niklas Mäntylä
 
Bosse väntar tålmodigt på tåget. Tänk om hundarna visste här vad vi var på väg ut på
 
Vi var inte dom enda vandrarna i tåget som ni ser. Bara vandringsryggsäckar. Det var så sjukt varmt i vagnen
tidigt på kvällen, det måste ha varit närmare 30 grader i vagnen. Men ju svalare det blev ute ju skönare blev
det i vagnen också som tur var
 
Foto: Niklas Mäntylä
Bosse mr cool him self
 
Foto: Niklas Mäntylä
Niklas har tydligen ett tvångssyndrom att ta kort när jag sover
 
Nattuppehållet i Umeå, man ser inte slutet på tåget på bilden, var vääääldigt långt tåg.
 
 
Bosse kunde inte se loket i fram heller
 
Umeå by night, det var fortfarande en hel del onyktra människor på ute när vi också gjorde stan en sväng
 
Foto: Niklas Mäntylä
Jag och Flisan svalkar oss samtidigt som vi checkar in stationen i Umeå
 
Flisan checkar in perrongen
 
Soluppgång vid 4 på moronen
 
Foto: Niklas Mäntylä
Fantastiska vyer från tåget som måste förevigas
 
 
Här är bilden jag tog när Niklas ta bilden på mig här ovanför
 
 
Framme i Kiruna, här väntar vi på bussen till busstationen och sen till hotellet.
 
Efter incheckingen på hotellet var det dags nästa incheckning för vandringen och även mat hamstring.
Här fick jag hjälp en kille (som jag inte minns namnet på) som kom och erbjöd sig att vara hundvakt så jag kunde checka in och fixa maten!
 
Hela raden ni ser med vita skyltar var olika matsorter, laktosfria, vegitariska och frukost.
 
Mycket farligt att ha nästan en hel Naturkompainet butik i incheckningen!
 
 
Efter att allt var hämtat på incheckningen så skulle allt packas om, jag överdriver nog inte om Niklas packade om 7 gånger tror jag ;)
 

I förebyggande syfte så tejpade vi fötterna
 
 
 
 
 
Foto: Niklas Mäntylä
Vyn från hotellrummet! Över gruvan
 
Foto: Niklas Mäntylä
Vyn från samma fönster fast åt höger
 

Foto: Niklas Mäntylä
En vääääldigt trött Bosse efter en natt på tåget. Han hann inte ens ta i huvudet innan han somande
 
 
Senare i veckan kommer nästa del, då är det bland annat starten i Nikkaloukta och Kebnekaise som kommer
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0