Livräddning

 
 
Jaha då satt man här igen då. Dygnsvändning.
Hund, sambo och son ligger och drar stockar där upppe medans en annan tvingar sig sitta här, för att vända på dygnet.
Det är jobb som gäller nu två dagar, sen lite ledigt och sen på jobb helg.
 
Det var inte så mycket att rapportera om förra veckan, förutom uppkörningen vi hade då. Jobbade ju bara torsdag förra veckan. Då hade vi med en kille som skulle åka med och lära sig mitt distrikt.
 
Jag har ju delat med mig av mina egan missöden, kan man kalla dom för, men nu tänkte jag dela med mig en händelse som hade kunnat sluta med att en människa blivit innebränd.
 
Det var en kväll kommer jag ihåg, kommer faktiskt inte ihåg när på året det var. Men det var ca 4 år sen nu detta hände.
Jag var på en kund och gjorde en rond, ganska tidigt på kvällen runt 22 tiden.
Då får jag ett röklarm på en villa.
Jag är ca en mil ifrån villan. Vid den här tiden kan det hända lite då och då att man får såna här larm. Det är folk som lagar mat och bränner något, så brukar det bli återkallat.
Det här larmet vart aldrig återkallat. Så på vägen dit började ju tankarna att snurra. Brinner det?
 
Väl på plats så stannar jag bilen och ser att det är ett suteräng hus. När jag kliver ur bilen känner jag att det luktar bränt, men ändå inte brand lukt. Jag ser att det på över våningen är det tänt i flera rum, medans det är helt kolsvart nere på botten våningen.
Ringer på dörren, men ingen öppnar. Nu börjar jag misstänka att det är på allvar.
Springer upp till baksidan, och ser att det är rökigt. Tvn är på och flera lampor är tända.
Bankar på rutan men ingen reaktion inne. Springer ner och ringer på igen, ingen öppnar.
 
Till baksidan igen, då ser jag en altan på kortsidan, därifrån ser jag in i köket. Där står det en kastrull som det bolmar rök ifrån. Då ser jag att det ligger en äldre man i soffan! Ringer 112 och larmar brandkåren och ambulansen.
Springer tillbaka till fönstret jag tidigare bankade på, den är precis ovanför soffan. Mannen tittar upp på mig när jag bankar igen, men blicken är helt tom och jag får ingen riktig ögonkontakt med honom.
 
När brandkåren kommer försöker vi få mannen till altandörren för att öppna, mannnen kommer upp men faller ihop på golvet. Jag slår då in rutan i altandörren med ficklampan och öppnar dörren, några av brandmännen och jag rusar in till mannen och tar ut honom till ambulansen medans en brandman tar ut kastrullen.
 
Det visar sig att mannen skulle koka en korv och hade gått och kagt sig i soffan och där fått blodsocker fall och hamnat i sockerkoma. Eller om mannen börjat känt sig dålig och gått och lagt sig då. 
Så för att torrkoka korven måste det har stått en längre tid, kastrullen hade lock och då tar det tid att koka av allt vatten, bränna korven så det börjat bli rökutveckling och fått larmet att gå.
 
Tack vare att han hade villa larm så upptäcktes detta i tid.
 
Mannen vart kvar på sjukhuset i fyra dagar innan han fick oskadd komma hem igen. Enligt räddningsledaren på plats så hade det räckt med en eller ett par minuter till så hade förmodligen huset brunnit ner med mannen kvar.
 
Så villa larm skyddar inte bara mot ovälkommna besök utan även brand!
 
Kom igåg att gilla Flisans Facebook sida också
www.facebook.com/ForsvarsmaktensFlisan

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0