Olydig hund och klantig husse

Inatt är det uppesittar natt.
Jag, husse till Flisan, sitter uppe medans resten av huset sover eftersom vi ska jobba hela helgen. Just nu är det riktigt hörst rusk väder utanför fönstret. Ingen snö än, men det kommer nog komma under natten eller morgonen.
 
Idag var vi till brukshundklubben för att träna en sväng med våran instruktör. Det blev platsliggning, framförgående samt skydd. Uppköringen närmar sig så det gäller att putsa till allt lite. Man vill ju klara allt på en gång, jag har inte behövt göra om prov för polisen, inte med förra hunden heller. Så jag hade inte tänkt att det skulle bli nu heller.
 
Det har varit ganska lungt nu på jobbet för oss en period. Så det har inte varit så mycket att dela med till er. Så istället tänkte jag berätta om olydig hund och en klantig husse på ett larm.
 
Det var i slutet av maj som vi tidigt på morgonen, vid ca 0400 på morgonen fick larm i ett samhälle några kilometer utanför Sandviken.
Det var på ett förtag som aldrig larmar som larmet gick på, vid såna larm stiger pulsen lite som vi har berättat förut.
 
Väl på plats så parkerar vi på framsidan och där ser vi två stycken killar som går ifrån oss. Dom befinner sig ca 100 meter ifrån oss då. Ena killen en hade huva uppe och vi ser bara ryggen på dom, båda killarna tittar över axeln på oss och fortsätter och går.
Så då tänkte man nu är det ett skarpt, vi går runt fastigheten och kontrollerar fönster och dörrar. Allt är helt.
Precis innan vi går in så ser jag att ett takfönster är öppet!
Med hjälp av ritningen så ser jag att det är i det rummet som fönstret tillhör som larmet har gått i dessutom.
 
Vi går in, Flisan får gå före att kolla med nosen om någon är kvar. Vi försöker att ta oss dit upp, med hjälp av en spiral trappa. Men uppe så möter vi två dörrar, som är låsta. Nyckeln passar inte.
Så vi kommer inte in till det rummet som har larmat med fönstret öppet.
 
Det är 45 grader inne på företaget samtidigt som det är sommar värme ute. Så vi går ut för att ringa til kontakt personen på företaget innan vi båda svimmar av värmeslag. Det är ingen överdrift med grad antalet, fanns en termometer inne som faktiskt visade 45 grader!
 
Istället för att Flisan ska gå runt och nosa eller hålla på med annat när vi ska ringa till K-man (som vi kallar det för) se kommenderar jag henne att lägga sig ner, och det är här lilla Flisan helt plötsligt bestämmer sig för att inte lyssna på mig!
I det här läget har jag k-man i telefonen så jag kan liksom inte ryta i åt henne att lägga sig där. Till saken hör att när vi går in på ett larm så använder jag ett långkoppel på 4 meter. Detta för att hon ska kunna jobba lite mera fritt än med ett vanligt koppel.
 
Nu när hon bara har bestämt sig för att tjafsa så ska jag rycka till i kopplet för att hon ska lägga sig. Det kommar att visa sig att jag tydligen lite för långt koppel. Den lilla missen gör att jag lyckas dra min egen egen knytnäve rätt upp på ögonbrynet!
Ont som f*n gör det och arg blir jag först på Flisan sen på mig. Om hon bara hade lyssnat på mig och sen på mig själv som inte tänkte på hur långt kopplet är. Klantigt!
Samtidigt har jag fortfarande k-man i telefonen och ska nu försöka vara som om att inget har hänt med ett rejält ömmande, dunkande och smärtande ögonbryn samt ilskan kvar.
 
Larmet då, jo det fanns en till trappa i andra ändan av huset som ledde upp till det aktuella rummet. Ingen hade varit inne, det var personal som hade glömt att stänga fönstret.
 
Så allt är inte som det verkar först!
 
Så nu får vi se vad som händer under helgen om det blir något för oss att berätta för er.
 
Det kommer att komma lite andra historier som jag varit med om under mina 10 år som väktare. Det finns några!
 
Detta är reslutat av en egen knytnäve på sitt eget öga, lite coolt måste jag själv säga!
 
 
Glöm inte att gilla Flisans Facebook sida
http://www.facebook.com/ForsvarsmaktensFlisan
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0